Home llop: l'apocalipsi


La meva experiència en el rol és llarga, fa aproximadament vint anys (o més) que hi jugo. He jugat a molts jocs i sistemes diferents, amb ambientacions de tota mena, alguns m'han agradat més que d'altres i, personalment, em sento més còmode en sistemes on es valora més la interpretació que no pas les estadístiques del personatge. Així i tot, encara em queda molt per veure, jugar i aprendre, els sistemes canvien, els jocs evolucionen i sempre apareixen idees noves. Avui vull fer memòria i parlar del que va ser, si no em falla la memòria, el joc amb el qual em vaig iniciar en el rol. Aquest joc va ser Home llop, l'apocalipsi o, en anglès, Werewolf: the apocalypse.

Va ser el meu germà qui em va presentar aquest joc. Soc el petit de quatre germans i, en part, gràcies a ells, em ve l'afició per les coses friquis. Com deia, el meu germà tenia el joc de l'Home llop (i d'altres llibres del mateix univers) i em va fascinar. Recordo que m'explicava les històries del llibre i anècdotes de les partides que havia jugat, de les tribus de Garou (nom que reben els homes i dones llop del joc). El meu germà anava els dissabtes a jugar a rol amb els seus amics i, un dia que s'enduia el joc de l'Home llop, em vaig animar i li vaig demanar si podia anar amb ell, sense problema, va accedir i recordo els nervis per veure que era allò al que jugaven els meus germans. Ja us dic que vaig flipar.

El joc de l'Home llop, l'apocalipsi, té un espai important en el meu cor, no perquè sigui el millor, si no per què va ser l'entrada a tot un món de passatemps i interessos. És per això que vull compartir amb vosaltres la meva experiència i interpretació del joc. Em centraré exclusivament en el joc Werewolf: the Apocalypse i no en els altres títols amb els quals comparteix univers.

QUÈ ÉS HOME LLOP: L'APOCALIPSI?


Home llop: l'apocalipsi és un joc de rol que fa servir un sistema narratiu, és a dir, la interpretació i narració de les accions del personatge tenen una gran importància a l'hora de valorar la dificultat i els èxits que s'ha d'obtenir en una tirada per poder realitzar una acció. És un sistema molt visual i senzill que permet centrar l'atenció en la història. Tens uns atributs i unes habilitats puntuades de l'1 al 5 i, per fer qualsevol acció, has de llançar un nombre de daus iguals a la suma d'un atribut i una habilitat, l'èxit o el fracàs dependrà d'una dificultat marcada pel director de joc o narrador.

Els jugadors assumeixen el paper d'un/a Garou o dona/home llop. Aquests éssers són, per natura, guerrers al servei d'una entitat anomenada Gaia o Mare Terra. Sota la seva benedicció han d'evitar i lluitar contra l'Apocalipsi, que no és altra cosa que la destrucció del món profetitzada. Tot molt catastròfic i determinista, tot i això, l'Apocalipsi no és una cosa que passa d'avui per demà, de fet, hi ha una expansió del joc que tracta precisament d'aquesta part, d'aturar l'Apocalipsi, però és una aventura per a personatges i jugadors molt experimentats. Mentrestant, els jugadors viuran aventures en un univers ple de misteris i perills que els posaran a prova constantment.

El joc està ambientat en un univers anomenat Món de tenebres. La història principal té lloc en l'edat contemporània, amb una estètica més semblant a Gotham City de Batman, un món com el nostre però una mica més tètric i fosc, ple d'altres criatures sobrenaturals. El joc és en anglès i, per norma general, la majoria de les dades rellevants fan referència als EUA, però també hi ha molta informació amb rerefons d'altres parts del món i permet amb molta facilitat ambientar el joc en qualsevol part del món. Existeixen altres complements del joc que proporcionen informació per ambientar el joc en altres èpoques històriques, com pot ser l'edat mitjana o el Japó feudal.

DE QUÈ TRACTA?


En el punt anterior he parlat per sobre que els Garou serveixen a Gaia. Molt bé... Què vol dir exactament això? Gaia és l'entitat que representa la Terra, no únicament com a planeta, que també, sinó a tot el que representa, és a dir, la natura i la vida, semblant a la deessa Pachamama dels Andes. El nom és referència directa a la titànide Gaia de la mitologia grega. Aquesta entitat còsmica conviu amb d'altres, però n'hi ha tres que són especialment rellevants: el Kaos, la Teixidora i el Wyrm. Aquestes tres entitats representen tres forces primordials; la creació, l'ordre i la destrucció. Totes tres es complementen i porten l'equilibri a l'univers. Doncs bé, a vegades, aquestes forces s'alteren i aquest equilibri es trenca i és aquí quan els Garou actuen i han de restaurar l'equilibri còsmic.

Werewolf: tha apocalypse tracta de l'equilibri. De com el món i l'univers ha de viure en harmonia i com la realitat mateixa es veu afectada quan aquest equilibri es trenca. En la història principal del joc, és el Wyrm la força que ha trencat l'equilibri, portant la corrupció a tot arreu. El joc també transmet un fort sentiment per la protecció de la natura contra la industrialització i desforestació sense control, contra la pol·lució i la destrucció de recursos, fins al punt que ho presenta com una manifestació del poder corruptor del Wyrm. Resumit d'una manera molt radical, Home llop; l'Apocalipsi és una història de l'estudi Ghibli dirigida per Tarantino.

ELS GAROUS


Els i les Garou són criatures sobrenaturals que viuen en una dualitat constant: meitat humà, meitat llop. Pertanyen al món físic (la seva part humana) i al món espiritual (la seva relació amb Gaia), és per això que són els guerrers perfectes per mantenir l'equilibri amb les forces i protegir Gaia de l'Apocalipsi.

Quan dic que són homes o dones llop, no té res a veure amb el monstre de les novel·les o les pel·lícules, no es transformen amb la lluna plena ni són monstres que surten de nit a menjar-se a qualsevol persona que es trobin en el seu camí. Els Garou són uns éssers sobrenaturals capaços de convertir-se en criatures meitat persona meitat llop, amb poders especials, fins a cert punt màgics. A més, a diferència de les seves contrapartides de les pel·lícules i sèries, són intel·ligents i viuen en societat, normalment amb altres membres de la seva tribu o clan.

Un punt que he remarcat un parell de vegades és que són guerrers, cosa que, d'alguna manera, condiciona fins a cert punt la narració del joc. Són criatures de dos metres, amb ullals i garres com navalles, al final, l'acció i els combats estan garantits. Tot i això, hi ha diferents tipus de Garou segons el paper que vols jugar dins del grup, pots ser un Garou que s'interessa més per la part mística i espiritual del món, o que li dona més importància a conservar i transmetre coneixement als altres, o simplement vols ser un soldat de Gaia. A més de la diferència de tipus de Garou, també trobem diferents tribus, cadascuna amb les seves peculiaritats i interpretacions que vol o com vol Gaia que es facin les coses. Hi ha tribus que no volen saber res dels humans i es consideren superiors a ells i d'altres que hi conviuen sense cap mena de prejudici.

ELS ENEMICS DE GAIA


Com a Garous, els jugadors/es hauran d'enfrontar-se a una gran varietat d'enemics. El joc presenta una gran varietat d'enemics o perills al que es poden enfrontar els Garou, des d'esperits, fantasmes, altres Garou, vampirs, zombis... Els enemics més comuns als que els jugadors/es es solen enfrontar són perversions del Wyrm; Esperits o Garous corruptes. Amb tot, el sistema de joc és tan senzill que permet al narrador una gran capacitat de generar perills diversos i de qualsevol mena, limitat únicament per la seva imaginació... Vols que els teus jugadors/es lluitin contra un drac-robot-màgic? Endavant! Així i tot, com he dit, el joc contempla una gran quantitat d'enemics o entitats que es poden enfrontar als Garou, així que no hauràs de patir per trobar desafiaments que estiguin a l'altura de la teva aventura.

PERQUÈ JUGAR A HOME LLOP: L'APOCALIPSI


És un joc amb un rerefons increïblement ric de manera que cap partida serà igual a l'anterior perquè pots explorar l'univers d'aquest Món de Tenebres des de múltiples punts de vista. A més, el sistema és tan senzill que tant el o la narrador/a i els/les jugador/es entraran ràpidament en la dinàmica. Un altre punt fort de la senzillesa del sistema, per mi el més atractiu, és que permet altes dosis d'improvisació, molt necessària en els moments en els quals els jugadors/es canvien completament l'esquema que tenies al cap per la teva aventura i has d'adaptar els plans a la nova situació. Com a Director de Joc valoro molt positivament aquesta possibilitat en qualsevol sistema per evitar l'haver de dir que no a la llibertat dels jugadors i haver de redirigir de manera molt forçada la narració. L'altre motiu pel qual recomano aquest joc és pel fet que jugues amb un Home llop que lluita contra monstres... Èpic.

Si encara no heu jugat, doneu-li una oportunitat si us agraden els combats frenètics al més pur estil God of War i si us agraden les epopeies èpiques amb històries d'honor, de glòria i sacrifici.



Referencies:

Bill Bridges, Ethan Skemp, Rich Thomas i altres. Hombre Lobo: El Apocalipsis 20.º Aniversario, Nosolorol, Madrid, 2015

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Explorar el rol en solitari amb IA: el meu nou aliat per a l’aventura

Passin i acomodin-se...

El valor de jugar: Trobant temps per gaudir de la vida